MSC-märkningen står för hållbart fiske och jag är noga med att bara köpa fisk med det blå märket på förpackningen. Men MSC-märkningen säger inte allt om produkten. Hade nyligen en bra dialog med Julius Lindström på Julles fisk då jag upptäckte att deras fisk varit i Kina och vänt innan den hamnade i svensk butik.
MSC-märkning är jättebra, men även om fisket är hållbart, är det befogat med transport till och från Kina innan fisken hamnar i svenska butiker?
Köpte en påse med Julles djupfrysta torskrygg för någon vecka sedan. Det är alltid skönt att ha lite fisk i frysen för de dagar då jag känner mig för lat för att åka och handla. Påsen har MSC-märkning och jag tänkte därför att det är ett bra köp. Dock läste jag inte det finstilta på baksidan av påsen och såg därför inte att fisken varit i Kina och vänt. Torsken är fångad i Nordostatlanten i norska farvatten men fraktad till Kina för att fileas, förpackas och frysas. Den har alltså rest över halva jordklotet, tur och retur, innan den hamnar i våra butiker.
I min värld är det inte en hållbar hantering. Jag är visserligen glad över ett hållbart fiske, men att transportera fisken dessa sträckor ingår inte i ett hållbart miljöarbete. Det finns en brittisk rapport som säger att enda fraktfartyg släpper ut lika mycket som miljontals bilar. Dock har denna rapport kritiserats för att vara överdriven men oavsett står sjöfarten för en stor del av miljöförstörande utsläpp och att frakta fisk fram och tillbaka över haven innan den kommer ut i svenska butiker är inget som jag vill bidra till.
Mailade till Lindströms som är det företag som marknadsför och säljer Julles fisk och beklagade att deras torskrygg får resa 2000 mil innan den är färdig för svenska konsumenter. Hade en bra dialog med Julius Lindström på Lindströms. Så här skrev han i första mailet:
För Lindströms är kvalité otroligt viktigt och i dagsläget är just Kina det land som är allra bäst på styckning och kvalité av torsk. Det är kanske inte något man tänker så väldans ofta på som konsument men många märken på torsk är ifrån Kina, några få av dem är bland annat Findus, Feldt´s fisk och Lobster med flera. Många andra märken väljer istället att köpa genom Polen eller något annat nordiskt eller europeiskt land där de istället färdas med lastbil, oftast genom Ryssland som då fiskar dem. Vid ett tillfälle så köpte vi faktiskt torsk genom Norge som i sin tur köpte ifrån Ryssland, men kvalitén var så pass dålig att kunder klagade på att de såg sladdriga ut eller köpte den inte alls. Idag är vår torskfilé förmodligen den allra finaste på marknaden som du säkert märkt när du tog fram den, där vi även lägger kraft med att få fram en bra återförslutande påse.
Jag svarade att det inte är kvaliten jag opponerar mot, jag håller med Julius om att deras torskrygg är den bästa frysta fisk jag hittills hittat. Men transporten … Det finns goda skäl att ifrågasätta om det är hållbart att transportera mat över halva jordklotet och det skrev jag tillbaka. Julius replikerade:
Detta är ett stort dilemma och är en ytterst svår fråga att ta i, det finns detaljer som oftast inte tas upp eller glöms bort i diskussionen där många har olika åsikter. Färsk fisk har mycket högre svinn än fruset, vilket innebär att man helt enkelt kastar de delar som man inte kan använda, eftersom det blir gammalt fort. Det görs en hel del i butiker, men också genom produktionen när man styckar torsken. På detta så behöver även butikernas leveranser av färsk fisk flera gånger i veckan, då via lastbil. Jämför man detta mot det frusna alternativet som har ett bäst före datum 18-24 månader, kan den utan miljöpåverkan ligga i butiken längre. Genom att chockfrysa fisken behåller den även sin färskhet i över ett år och finns då direkt i butiken utan någon extra miljöpåverkan. Frusen föda är idag bästa alternativet när det gäller att ta till vara på mat under en längre tid utan att det behövs svinnas och är samtidigt bäst för naturen.
Vår kvalitétschef Emil har gått igenom olika livscykelanalyser för lastbilstransporten och containerfartygens och dragit slutsatsen att fraktfartygen har mycket mindre koldioxidutsläpp än vad lastbilar har om man ser till antalet kilon som fraktas. En lastbil kan ta ca 40 ton gods, medans ett fraktfartyg kan ta upp emot 130 000 ton vilket motsvarar över 3 200 lastbilar. Utsläppsmässigt per fraktad antal kilo blir därför lägre för containerfartyg än frakt via lastbil. Dock är det helt rätt som du säger, att containerfartygen släpper ut mycket, men de fraktar också mycket. Tyvärr är miljöfrågan väldigt svår att ta i, eftersom det i de flesta fall sker mycket utsläpp, vad man än väljer att handla.
Julius svar får mig att tänka att det kanske finns fler aspekter på hållbarhet än själva transporten. Det vore intressant att få ta del av en helt oberoende rapport som väger in alla delar i både hantering, frakt och svinn. Om någon känner till en sådan rapport får ni gärna tipsa mig, skicka i så fall ett mail från min kontaktsida.